انتخاب درست ترین رنگ در ساخت اپلیکیشن موبایل

پابلو پیکاسو، نقاش معروف زمانی گفته است: “رنگ ها، مانند چهره ها، از تغییرات عواطف و احساسات تبعیت میکنند.”  همه ما، یک یا چند بار، تاثیر رنگ ها را بر دل و دماغ مان، احساساتمان و حالتمان حس کرده ایم.  این موضوع را روانشناسی رنگ ها می گویند. و با اینکه شواهد و تحقیقات خیلی کمی در مورد تاثیر واقعی رنگ ها انجام شده است، روانشناسی رنگ ها تبدیل به یکی از مبحث های داغ بازاریابی شده اند. این بار در بلاگ فوراپ با طراحان در مورد تجاربشان در زمینه ی انتخاب رنگ در ساخت اپلیکیشن موبایل گفت و گو کرده ایم و برای شما چند پند برای انتخاب رنگ درست برای اپلیکیشن تان آورده ایم.

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی عناصر بصری وبسایت ها، قرمز رنگ اند؟ به نظر شما چه چیزی اول از همه توجه شما را جلب میکند؟ یک دکمه “خرید” سفید رنگ ؟ یا قرمز رنگ؟ آیا می دانستید بعد بصری، اولین فاکتور تاثیر گذار در تصمیم گیری خرید ۹۲٫۶ % از مردم است؟ تحقیقات جالب دیگری، یافته است که خوانندگان مجلات ۲۶% بیشتر از تبلیغات سیاه و سفید، متوجه تبلیغات رنگی می شوند.

تحقیقات و تجربه در انتخاب رنگ درست برای نرم افزارتان دیدی به ما داده است که در ادامه با شما در میان میگذاریم:

مهم ترین عناصر اپ شما چه هستند؟

در طراحی اپلیکیشن اول باید مطمعن شویم که عناصر بصری به اندازه کافی بزرگ هستند و در کنار سایر عناصر به خوبی جای گرفته باشند. مطمعن شوید که تغییراتتان را در لحظه روی تلفن تان چک کنید. و اگر در مورد رنگ ها و کلیات طراحی اپلیکیشن ها تازه کار هستید، وب سایت های مفید زیادی مانندColourlovers.com وجود دارند که می توانید قبل از انتخاب رنگ، به آن ها سری بزنید.

چگونه  الهام بگیرم؟

اگر به آنچه امروزه در دنیای آنلاین محبوب است نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که طراحی های مسطح محبوبیت بیشتر و بیشتری کسب کرده و حال نیز رنگ هایی به نام pastel colors هم وجود دارند که با آن ها هم­خوانی دارند. اما اگر شما هم در اقیانوس وسیع رنگ ها سرگردان شده اید، می توانید از ابزار های کمکی بسیاری مانند سایت Dribbble.com و یا اپلیکیشن Color Expert آیفون و … برای انتخاب رنگ های جدید و محبوب، الهام بگیرید.

فلسفه رنگ ها و ارتباطشان با ترغیب کردن یکی از جالب ترین جنبه های بازاریابی است. اما هنوز اطلاعات کمی در مورد نحوه ی کار آن ها وجود دارد. یکی از تحقیقات انجام شده این ایده را بیان می کند که برای مثال رنگ های زرد و بنفش، می توانند موجب نوع خاصی از احساسات بشوند.

اما یک حقیقت ثابت می ماند، با وجود اینکه رنگ ها نقش بزرگ و مهمی در برندسازی و خرید ایفا می کنند،  تاثیرشان به تجارب شخصی وابستگی زیادی دارند.

یافته های یک تحقیقات جالب دیگر، به نام اثرات رنگ ها در بازاریابی، تا ۹۰% از تصمیم گیری ها و قضاوت ها را منحصرا بر اساس رنگ ها نشان می دهد. در ذهن داشته باشید که روابط بین برند ها و رنگ ها درحال حاضر، تکیه بر درک تناسب رنگ استفاده شده توسط یک برند دارد. به عبارت دیگر، آیا رنگ با فروش محصول متناسب است؟

رنگ های قوی در برابر رنگ های خنثی

رنگ ها باید از برند یا خود محصول پیروی کنند. برای مثال، اگر اپلیکیشن در مورد شکلات است، قطعا از انواع رنگ قهوه ای یا رنگ هایی که با چیزی که اپ ارایه می کند، ارتباط دارند، استفاده می کنیم.

ازطرفی استفاده از دامنه رنگ های خنثی نیز باعث اولویت دادن به محتوا در اهمیت است. و این نکته  مخصوصا اگر نرم افزاری برای فروش یا مقدمات تجارت می سازید، می تواند مفید باشد.

تحقیقات نشان می دهد اگر اپی که می سازید، عمدتا خانم ها را هدف قرار داده است، باید رنگ های آبی، بنفش و سبز را در نظر داشته باشید. از نارنجی، قهوه ای و خاکستری چشم پوشی کنید، چرا که آن ها در بین بانوان از کم طرفدارترین رنگ ها به شمار می روند. در طرف دیگر، مردان از آبی، سبز و مشکی خوششان می آید و از قهوه ای، بنفش و نارنجی دل خوشی ندارند.

یک از جالب ترین تست های رنگ توسط  HubSpot   اجرا شده است.  آن ها می خواستند بفهمند اگر یک رنگ ساده از یک دکمه تغییر کند چه تاثیری بر نرخ تبدیل فروش خواهد داشت. نتایج بسیار غافلگیر کننده بود. فقط با تغییر رنگ دکمه ی “همین الان شروع کنید!” از سبز به قرمز، و با ثابت بودن تمام چیز های دیگر مانند سابق، کاشف به عمل آمد که دکمه قرمز ۲۱% بهتر از دکمه ی سبز عمل می کند.

رنگ برند و شخصیت برند

بر اساس مطالعات بیشتر در مورد رنگ ها و برندسازی، تقریبا تمامی تحقیقات آکادمیک نشان می دهد که رنگ هر برند باید با شخصیت آن ارتباط و همخوانی داشته باشد.  احساس، حالت و تصویری که یک برند می سازد در ترغیب مشتری برای خرید نقش مهمی ایفا می کند. رنگ ها هنگامی که با تصویر برند و محصول همخوانی دارند موثر هستند. برای مثال شرکت اپل و علاقه شان به طراحی های ساده و پاک  را در نظر بگیرید. رنگ مناسب برای پیام آنها سفید است.

چیزی که واضح است، هیچ راهنمای مشخص و سرراستی برای انتخاب یک رنگ درست برای برند، وبسایت و یا اپلیکیشن شما وجود ندارد، اما تمرکز شما باید روی خود برندتان باشد! تصویر برند یا اپلیکیشن تان را دنبال کنید، رنگ مناسب خود به سراغتان می آید.

1 دیدگاه

  1. پی ام پرو گفت:

    مطلب خیلی خوبی هست
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم